NERUŠTE SVŮJ ZÁJEZD, vyčkejte či si změňte jen termín a zachraňte společně cestovní ruch!

Milí přátelé,
všichni jsme dotčeni restrikcemi týkajícími se pandemie viru CoViD-19. V této nelehké době, kdy jsou uzavřeny hranice, začíná řada klientů rušit své zájezdy. Věříme, že brzy dojde k ústupu šíření viru a cestování bude opět možné. Proto Vás prosíme nerušte své zájezdy, vyčkejme jak se bude situace s možným cestováním vyvíjet. U nejbližších termínů, kde vycestovat nelze, prosíme o zvážení možnosti přesunu na pozdější termín. Další možností je vystavení poukazu na čerpání služeb. Poukazy jsou kryté pojištěním pro případ úpadku CK. Zákazníci se tak nemusí ničeho obávat. 

Petr Modráček, vedoucí CK Karavela

Stanovisko AČCKA a ACK ČR k vyhlášení stavu nouze

Usnesením vlády ČR ze dne 12.3. o dočasném znovuzavedení ochrany vnitřních hranic byl vyhlášen stav nouze.
Doplněním tohoto usnesení ze dne 13.3. a plošným uzavřením hranic dochází ke znemožnění realizace zájezdů a pobytů do zahraničí po dobu jeho platnosti, zcela mimo vůli cestovních kanceláří a agentur. Tato opatření zcela zabraňují zákazníkům cestovních kanceláří a agentur v čerpání sjednaných služeb. 

Vyhlášením stavu nouze se činnost cestovních kanceláří a agentur dostává mimo platný právní rámec, kdy na smluvní vztahy nelze nahlížet běžným způsobem. Příslušná legislativa řešící tuto situaci musí být dopracována.

Dotčené zájezdy doporučujeme realizovat v pozdějších termínech, na které budou uhrazené finanční prostředky zákazníků přesunuty.

AČCKA vyzývá zákazníky k vyčkání dalšího vývoje. Není důvod stornovat zájezdy na termíny letních prázdnin a pozdější. Vývoj událostí je velmi dynamický a stávající omezení mohou brzy odeznít. 

Cestovní kanceláře a agentury kvůli uzavření hranic ze strany vlády ČR a nejasné situaci v budoucnu nemohou provozovat svou činnost a v současnosti negenerují žádné tržby kvůli nulové poptávce. Tím patří prokazatelně mezi nejvíce postižené ekonomické subjekty.  

Žádáme proto zákazníky CK, aby nepropadali panice, důvěřovali své cestovní kanceláři a realizovali objednanou dovolenou v pozdějších termínech, ať přesměrováním na konkrétní zájezd či přijetím poukázky na odložené čerpání služeb. Mechanismus vydávání poukazů na zájezdy je již zaveden v dalších zemích EU. Zákazníci o své peníze určitě nepřijdou. 

Poukazy jsou rozumným a vstřícným řešením pro všechny – zákazník nepřijde o své peníze ani o vysněnou dovolenou, a zároveň se zabrání úpadkům cestovních kanceláří. Poukazy vycházející z původní smlouvy o zájezdu (částky reálně uhrazené klientem) jsou kryté pojištěním pro případ úpadku CK. Zákazníci se tak nemusí ničeho obávat. 

Cestovní kanceláře a agentury ani technicky nemohou vracet finanční obnosy od klientů, neboť jimi již nedisponují. Cestovky nejsou jejich konečným příjemcem. Vložené prostředky formou záloh a předplateb smluvně zajištěných kapacit zasílají hoteliérům, leteckým společnostem, autobusovým dopravcům a dalším obchodním partnerům, kteří je v žádném případě nerefundují. V celosvětovém měřítku poskytovatelé služeb přijaté předplatby nerefundují, ale umožňují jejich čerpání v pozdějším termínu. Činí tak letecké společnosti, hotely a ubytovací zařízení, činit tak musí i cestovky.